תחומים רופאים טיפולים מידע למטופלים medica הסיפור של מדיקה - medica כניסת רופאים
רח' הברזל 28 רמת החייל, ת''א
2147*

בריחת שתן אחרי לידה

לידתו של תינוק חדש היא אירוע חיים נפלא, והתחלתו של עוד הרבה רגעים מאושרים. עם זאת ישנם אתגרים רבים איתם צריכה להתמודד כל אם חדשה, כגון לילות ללא שינה, קשיים בהנקה, קשיים בהסרת המשקל העודף ועוד. נושא פחות מדובר, אך מאתגר באותה מידה, הוא בריחת שתן. כשליש מהנשים יחוו בריחת שתן אחרי לידה. זה קורה לרוב בזמן שיעול, התעטשות או מאמץ אחר. נשים רבות מניחות כי אם הן ילדו בניתוח קיסרי, הן לא יהיו בסיכון לבריחת שתן, אולם למרבה הצער, ההריון עצמו האו גורם סיכון בדיוק כמו דרך הלידה. גורמי סיכון אחרים כגון עצירות, אימונים בעצימות גבוהה, הרמת משקל כבד בעבודה, בבית או בחדר הכושר, או שיעול ועיטוש כרוני, יכולים גם להגדיל את הסיכוי להתפתחות דליפת שתן.

למי יש סיכוי רב יותר לחוות בריחת שתן אחרי לידה?

לנשים בעלות משקל עודף יש סיכוי הרבה יותר גבוה לפתח אי-שליטה בסוגרים - מחקרים רבים מוצאים שמצב זה הוא גורם הסיכון העיקרי. נשים שסבלו מבעיה של דליפת שתן מתונה עד חמורה במהלך ההריון או לפניו, נוטות לחוות בריחת שתן מתמשכת לאחר הלידה, לעיתים עד למספר שנים. את יכולה להיות בסיכון גבוה לבעיות של בריחת שתן גם אם:

  • היתה לך סוכרת הריון
  • חווית לידה נרתיקית בעזרת מלקחיים
  • חווית צירים ממושכים או ילדת תינוק גדול
  • חווית לידות מרובות
  • את מעשנת

כמה זמן זה יימשך?

עבור נשים רבות, התופעה של בריחת שתן אחרי לידה מפסיקה לחלוטין, או הופכת להיות הרבה פחות תכופה, כבר תוך שבועות ספורים מהלידה, ואילו עבור אחרות היא עשויה להמשיך, בדרגות שונות, במשך כמה חודשים או אפילו יותר. חלק  מפתחות מצב של בריחת שתן - שוב או בפעם הראשונה - שנים לאחר מכן, כי הבעיה הופכת נפוצה יותר עם הגיל.

מה אפשר לעשות נגד זה?

למרות הכל, יש חדשות טובות! כיום יש שפע של ראיות שאומרות שבמצב שכיח, אך מביך, זה, ניתן לטפל ביעילות עם התרגילים הנכונים עבור שרירי רצפת האגן, ועם כמה עצות לאורח חיים נכון. תרגילי שרירי רצפת האגן צריכים להיעשות באופן קבוע במהלך ההריון ולאחר הלידה. עם זאת, זה חיוני שהתרגילים האלו יתבצעו כראוי, מכיוון שהפעלה לא נכונה של השריר עשויה להיות מזיקה. מחקרים הראו כי אחוז גדול של נשים הפעילו את השרירים בצורה שגויה, וזאת לאחר הסבר מילולי בלבד.

לגבי אורח חיים נכון למלחמה בבריחת השתן -  נסי למנוע עצירות על ידי אכילת סיבים בריאים וצריכת נוזלים, למזער הרמת משקל כבד, לטפל מהר בכל הצטננות ושיעול, ולחזור לבצע תרגילים בעצימות גבוהה רק לאחר שתתבצע הערכה של רצפת האגן על ידי פיזיותרפיסט מוסמך.

רוצה עוד פרטים?
השאירו שם ומספר טלפון ונחזור בהקדם.
לחצו כאן להוראות הגעה מלאות